احکام حج تمتع | وقوف به عرفات: سوال چهار
پرسش :
اگر اول ماه ذیحجّه نزد شیعیان ثابت نشد تکلیف آنان نسبت به وقوف و اعمال منىٰ چیست آیا مىتوانند به حکم قاضى اهل سنّت عمل کنند؟
پاسخ :
در فرض سؤال احتیاط واجب آن است که اگر ممکن است وقوف اختیارى عرفات را در روزى که پیش شیعه نهم است انجام دهند و اگر ممکن نشد اضطرارى آن را درک کنند و به مشعر رفته و وقوف در آنجا را نیز درک کنند و اعمال روز عید را در منىٰ بجا آورند، و اگر درک اضطرارى عرفات هم ممکن نباشد درک اختیارى مشعر کافى است و حجش صحیح است. و درک اضطرارى عرفه و اضطرارى مشعر نیز بنابر اقوى کفایت مىکند و اگر درک هیچ یک از این مواقف میسر نشود و از جهت تقیّه ناچار به متابعت باشند و از عمل به وظیفه خود خائف باشند اقوى صحت و کفایت همین حج است هر چند عالم بخلاف باشند و اگر بدون خوف متمکن از عمل به وظیفه باشند احوط آن است که با آنها رجاءً متابعت کنند و بعد واجب است عمل به وظیفه خود نمایند حتى با عدم علم به خلاف.
منبع: استفتائات حج، آیت الله العظمی لطف الله صافی، قم، انتشارات حضرت معصومه (علیها السلام)، 1380.
در فرض سؤال احتیاط واجب آن است که اگر ممکن است وقوف اختیارى عرفات را در روزى که پیش شیعه نهم است انجام دهند و اگر ممکن نشد اضطرارى آن را درک کنند و به مشعر رفته و وقوف در آنجا را نیز درک کنند و اعمال روز عید را در منىٰ بجا آورند، و اگر درک اضطرارى عرفات هم ممکن نباشد درک اختیارى مشعر کافى است و حجش صحیح است. و درک اضطرارى عرفه و اضطرارى مشعر نیز بنابر اقوى کفایت مىکند و اگر درک هیچ یک از این مواقف میسر نشود و از جهت تقیّه ناچار به متابعت باشند و از عمل به وظیفه خود خائف باشند اقوى صحت و کفایت همین حج است هر چند عالم بخلاف باشند و اگر بدون خوف متمکن از عمل به وظیفه باشند احوط آن است که با آنها رجاءً متابعت کنند و بعد واجب است عمل به وظیفه خود نمایند حتى با عدم علم به خلاف.
منبع: استفتائات حج، آیت الله العظمی لطف الله صافی، قم، انتشارات حضرت معصومه (علیها السلام)، 1380.
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}